قم حرم اهل بيت(ع)
(0) نظر

شايد هر كس كلمه حرم را در مورد قم بشنود و يا در نوشته‎اي بنگرد، فوراً متوجه حرم مطهر و بقعه مباركه فاطميه؛ يعني مقدار معيني از زمين كه زير قبه ساميه و گنبد مطهر قرار گرفته است، بيفتد و همانگونه كه معمول و متعارف است، همان موضع مباركي كه محصور است و علاقمندان با احترام مخصوص وارد شده و در آن جا زيارت مي‎خوانند، به ذهن بيايد.



ولي مقصود ما از حرم در اين بحث، يك معناي وسيع ومفهوم گسترده‎تري است. و خلاصه منظور، سراسر شهر قم و كل اين سرزمين، مقدس و شريف است و اين بر اساس رواياتي است كه از اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ وارد شده و بر اساس آن روايات امام معصوم، اين سرزمين را متعلق به خود و خاندان خود دانسته و حرم خويش خوانده‎اند و از اين رو قم، سراسر، حرم اهل بيت است.
حرم در لغت به معناي آن چيزي است كه انسان از آن حمايت و دفاع مي‎كند، چيزي كه حرمت شكني آن روا نيست.
با لحاظ اين معنا، مي‎توان حرم را در اينجا بيت و خانه، معنا كرد و گفت: قم، اين سرزمين مبارك، خانه اهل بيت و جايگاه آنان و مركز عنايت و مورد حمايت و دفاع آل محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ است. كه ما در اين جا به مزاياي محترمانه اين سرزمين پاك با توجه به روايات مي‎پردازيم.


قاضي نورالله شوشتري نقل مي‎كند كه: بلده قم، شهري عظيم و بلده‎اي كريم است و از جمله بلادي است كه هيمشه دار المؤمنين بوده و بسياري از اكابر و افاضل از آن جا برخاسته‎اند.


1. قم از سوي خداوند متعال، حجّت بر بلاد ديگر، قرار داده شده است.
2. خداوند قم را در حال استضعاف و بيچارگي وانمي‎گذارد
3. ملائكه، بلا را از شهر قم، ‌دفع مي‎كنند.
4. علم در قم ظهور و بروز پيدا مي‎كند، قم معدن علم و فضل خواهد شد و به تمام نقاط عالم سرازير خواهد گرديد.
5. قم،‌قطعه‎اي از بيت المقدس مي‎باشد و شهري مأمن است.
6. قم آشيانه آل محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ بوده و پناهگاه شيعيان و پيروان آن‎ها است.
7. قم مأواي فاطميين؛ يعني اولاد و ذراري فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ مي‎باشد.
8. قم حرم خاندان پيغمبر و منزل و بيت آل محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ بوده، مركز و جايگاه و محل توجه خاص امامان معصوم ـ عليهم السّلام ـ خصوصاً از امام صادق ـ عليه السّلام ـ به بعد است.
9. قم بلد آل محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ و شهر شيعيان علي و آل علي ـ عليه السّلام ـ بوده و مطهر و مقدس است.
خلاصه، قم شهري عجيب و سرزميني شگفت‎انگيز است. كساني كه روي زمين آن راه مي‎روند، در سرزمين مقدس راه مي‎روند و آنان كه در اين شهر ساكن و مقيمند، در عش آل محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ و در حرم اهل بيت پيغمبر ـ عليهم السّلام ـ مأوي گزيده‎اند. 




:: موضوعات: قم ، حرم اهل بيت


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

X